Friday, January 28, 2011

~Mata PaLsu~

yuhhuuu...
hurmmm..
pnh dgr x psl mate palsu..
huhu.. klu mte yg org ltk kt mte tme die nk tdo dlm kuliah or klas ade la kn...
yg 2 palsu la kn..

tp klu contact lens plak..
mst rmi yg pnah gne kn..
tp ape kgunaan sbnr contact lens nie ek..
ak sndiri pon gne utk kecantikan jew..

tgk la corak n warne yg menarik..
spe yg xmau bli kn..


huhuhu..SELAMAT tak gne ye tnpe perlu bjmpe dgn optometrist..
Skang nie kn byk contact lens berwarna yang amat banyak di internet sekarang ini mengatakan ia merupakan kanta lekap yang di import dari Korea, tetapi betulkah kanta sentuh ini di import dari korea dengan harga yang begitu murah?.
taw x ape risiko nye??
 

Sebenarnya murah dan mahal bergantung kepada pilihan kte la tp  
yg sebetulnya contact lens  ini  boleh di priskripsi atas nasihat Doktor dan Optometrist. Sblm nie pnah x wt pemeriksaan kesihatan mata samada,
mata kte sesuai pakai contact lens yang macamana.
Sb ade sesetengah orang yang tidak sesuai dan tidak di galakkan memakai contact lens, terutamanya mereka yang memakai contact lens melebihi had masa dan melebihi tempoh penggunaan contact lens,
contohnya contohnye biasa di nasihat pakai 8 jam je tetapi pakai smpi 12 jam ataupun contact lens untuk sebulan je tetapi pakai smpi 3 bulan.

erkk.. ak xmau mte jd cmni....

cmni pon xmau gak..

nie ade 1 petikan akhbar kosmo

SHAH ALAM – Taip sahaja perkataan ‘kanta lekap murah’ di ruangan carian di Internet, anda akan menemui puluhan blog menawarkan produk tersebut dengan pakej harga yang murah.
Namun, ramai pengguna tidak mengetahui bahawa mereka terdedah kepada risiko buta apabila menggunakan kanta lekap tersebut yang kebanyakannnya buatan Korea tanpa mendapat preskripsi daripada pegawai optometri terlebih dahulu.
Perunding Optometri Fakulti Sains Kesihatan Bersekutu Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya Dr. Bariah Mohd. Ali berkata, lambakan produk itu yang dijual secara dalam talian bakal mengundang masalah kerana boleh menyebabkan masyarakat menghidap penyakit mata.
“Ramai remaja suka memakai kanta lekap yang bukan sahaja berfungsi sebagai alat bantuan penglihatan tetapi juga aksesori kecantikan kerana ia didatangkan dengan warna seperti hazel, violet, biru, hijau dan kelabu.
“Tetapi mereka perlu ingat bahawa pemakaian kanta lekap perlu diperiksa oleh pegawai optometri bagi mengelak sebarang jangkitan, alahan atau lebih kronik mengakibatkan buta,” katanya ketika dihubungi di sini baru-baru ini.



haish~
serba salah ak diwtnye..
sb ak pon slh sorg pgne produk2 di internet nie..
haha.. bsar x mte sy???

mte hazel gitu~
auwww..


hurmm..
 arap2 insaf la ak pasnie..
xgne da brg2 cmni..
klu blh la..

heeee....

No comments:

Post a Comment